“N-VA legt hervorming autokeuring stil en kiest voor het status quo van lange wachttijden”

Een jaar na de aangekondigde hervorming van de autokeuring blijft de ambitie dode letter. De voorstellen van voormalig minister van Mobiliteit Lydia Peeters om de keuring klantvriendelijker, efficiënter en eerlijker te maken, zijn door haar opvolgster op de lange baan geschoven. Open Vld verwijt de N-VA dat ze zich laat leiden door het lobbywerk van de keuringssector in plaats van te kiezen voor de automobilist. Fundamentele vernieuwingen — zoals kleine herkeuringen bij de garagist en decentrale keuringen — liggen stil. Daardoor blijft het systeem nodeloos log, klantonvriendelijk en een monopolie.
Begin 2024 lag er een breed hervormingspakket op tafel om de autokeuring fundamenteel te hervormen. De aanleiding: jarenlange frustratie bij automobilisten over lange wachtrijen, gebrek aan flexibiliteit en overregulering bij herkeuringen voor kleine gebreken. Vlaams Parlementslid Lydia Peeters, toenmalig minister van Mobiliteit, werkte daarom aan een meer klantgerichte aanpak waarbij automobilisten niet telkens terug moesten naar het keuringscentrum.
Voor herkeuringen van kleine gebreken — denk aan een slecht afgestelde koplamp of een versleten ruitenwisser — moest het mogelijk worden om herstel en herkeuring te combineren bij de gewone garagist, bandencentrale of autoglasspecialist. Die maatregel werd wettelijk goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 8 mei 2024, maar wordt voorlopig niet uitgevoerd. Hetzelfde geldt voor het proefproject rond decentrale keuring, waarbij ook de periodieke keuring bij erkende garages zou kunnen gebeuren — een systeem dat in onze buurlanden wél ingeburgerd is.
Deze hervormingen zouden niet alleen wachttijden verminderen en frustraties wegnemen, ze zouden ook de mobiliteitssector zelf moderniseren. Werkgeversorganisaties uit de sector reageerden destijds positief. Maar intussen houdt de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit, Annick De Ridder (N-VA), het dossier tegen. Ze wil pas tegen de zomer met een nieuwe conceptnota komen. Daarmee wordt de uitvoering van de reeds goedgekeurde en gedragen maatregelen nodeloos uitgesteld.
Wat vandaag overblijft voor de Vlaming, is het oude systeem: onnodige verplaatsingen, lange wachtrijen en frustratie omwille van gebrekkige flexibiliteit. Automobilisten blijven verplicht om voor elke herkeuring, hoe klein ook het gebrek, opnieuw aan te schuiven in het keuringscentrum.
Voor Open Vld is het duidelijk: deze Vlaamse regering, onder leiding van N-VA, kiest niet voor de klant of voor efficiëntie. Ze kiest voor behoud van het status quo. “De enige die hier beter van wordt, is de monopolistische keuringssector. De Vlaming krijgt nog altijd geen overheid die doet wat moet en goed is in wat ze doet. Dit is opnieuw een gemiste kans voor modernisering en klantvriendelijkheid,” besluit Vlaams Parlementslid Lydia Peeters (Open Vld).